Tony Schrijft

Internetidolen

juli 11, 2019 | Author: Tony | Categorie: Brabants Dagblad,Columns

Column donderdag 11 juli 2019

Internetidolen

Het was een bericht uit een mij volstrekt onbekende en ook vrij duistere wereld. Duizenden jongeren trokken naar de Brabanthallen voor een ‘meet & greet’ (jawel, ik leer snel bij) met hun internetidolen. Vloggers heten ze, of influencers: leeftijdgenoten die leuke filmpjes maken op YouTube. En jeugdige kooplieden (dat zijn dan de influencers) die op gelikte wijze van alles in de aanbieding hebben. Hele kolonnes ouders renden er vrolijk achteraan, naar lucht happend. Ze weten eigenlijk nauwelijks wat hun kinderen uitspoken op internet, ze proberen het wel bij te benen.

Wat deden wij op die leeftijd? Laat ik er maar onbekommerd voor uitkomen: Nederland en de Overzeesche Gebiedsdelen! Postzegels dus die je met speciale plakkertjes opborg in een fraai album, bij voorkeur van het prestigieuze merk Davo. Suikerzakjes sparen was meer iets voor meisjes. Lucifersmerken kon ook, maar genoot weinig aanzien.

Terwijl die DYTG (Dutch YouTube Gathering) in volle gang was, draaide op de kermis in het nabije Vught nog steeds de rupsbaan, net als een halve eeuw geleden. Na een paar inleidende rondjes gaat de groene kap dicht en resteert schel puberaal gegil of de stilte van prille liefdes.

Een generatie die niet van internet is weg te slaan en twittert met supersonische snelheden, zit op de kermis nog steeds graag in de rups. Voor mensen die vinden dat de veranderingen allemaal veel te snel gaan is de wonderbaarlijke overlevingskracht van de kermisrups zowel hoopgevend als troostend. Ik hoop dat ook nog de mooie gewoonte bestaat dat je een gratis rit kreeg als je, staande in de rups, een soort pluim kon grijpen die de exploitant af en toe aan een touwtje liet zakken.

Een ongekende triomf waar ik graag zo’n YouTube-filmpje van zou willen kunnen maken. Maar ja.

Reactiemogelijkheid is gesloten.

Anoniem - Gravatar

Je kunt niet reageren op dit artikel.

Reageer