Tony Schrijft

Citymarketing

juni 27, 2019 | Author: Tony | Categorie: Brabants Dagblad,Columns

Column donderdag 27 juni 2019

Citymarketing

Het is dat ik genoeg om handen heb, anders zou ik wel iets met citymarketing willen gaan doen. Voor iemand die van taal houdt maar ook gefascineerd wordt door mooizeggerij is de wereld van de citymarketing een grazige weide.

Alleen het woord zelf al: citymarketing. Vergaderaars die niet zo goed onder woorden kunnen brengen waar ze het over hebben, proberen een goed heenkomen te vinden in iets in het Engels.

Het probleem met het verkopen van een stad is dat iedereen wel weet wat hij wil: zoveel mogelijk toeristen die zoveel mogelijk geld uitgeven en toch keurige mensen zijn. Niemand weet hoe dat moet. Het is zoiets als het weer willen regelen: ook toeristen gaan hun eigen gang. De uitkomst van al die citymarketing is ook nooit goed: er komen te veel toeristen die er ook nog een zooi van maken (Venetië, Amsterdam, Giethoorn) of te weinig: Brabant.

Neem Boxtel: leuk marktplein, maar hoe sla je daar een dag stuk, met als het even kan, ook nog een gat in je hand? Ook Boxtel heeft daarvoor een beleid met een heuse doelgroep: welgestelde dertigers. Om die te bereiken moet iedere Boxtelaar, jawel, ‘ambassadeur van Boxtel’ worden. Dat gaat vermoedelijk niet lukken, waarna de doelstelling ongetwijfeld wordt ‘aangescherpt’. Herijken wil ook wel eens helpen.

In Den Bosch weten ze het ook niet. Je struikelt er over de dagjesmensen, maar de stad wil ‘nieuwe kansen pakken’. Ook hier wordt op korte termijn aangescherpt, maar daarnaast kunnen wij een nieuwe functionaris tegemoet zien: de kwartiermaker.

Ik zie uit naar zijn eerste rapport. Daarin zal staan dat de stad zijn historische waarden moet blijven koesteren maar ook de durf moet hebben nieuwe wegen in te slaan.

Als ik gewoon een kopje koffie op een terras drink, is de kwartiermaker dan ook tevreden over mij?

Reactiemogelijkheid is gesloten.

Anoniem - Gravatar

Je kunt niet reageren op dit artikel.

Reageer