Tony Schrijft

Blank C&A

augustus 26, 2017 | Author: Tony | Categorie: Brabants Dagblad,Columns

Column Brabants Dagblad

Zaterdag 26 augustus 2017

Blank C&A

Reclame is nooit bedoeld als een exacte weergave van de dagelijkse werkelijkheid. Maar C&A heeft nu een heel grote stap gezet: de hele Nederlandse samenleving is weer roomblank. Dat is verrassend, want winkeliers houden zich altijd verre van politieke keuzes. De marketingafdeling van C&A heeft alle schroom van zich afgeworpen. In het reclamespotje ‘The coolest way back to school’ huppelen vijf kinderen, alle vijf heel wit. Ze springen soepel over muurtjes, slingeren rond palen en doen de radslag. Het blanke, welvarende deel van de samenleving begint vrolijk en zorgeloos aan het nieuwe schooljaar. Natuurlijk op z’n Engels, cool dus. Van een paar jaar geleden herinner ik me dat C&A tussen alle blije witte kinderen met gave gebitjes nog wel eens een Chineesje of een donker jongetje met mooie krullen smokkelde. Die tijd is voorbij.

Onderin beeld staan kleine lettertjes. Ik dacht eerst aan: ‘De getoonde kinderkleding is uitsluitend verkrijgbaar voor blanke gezinnen uit de hogere inkomensgroepen’. Maar nu ik nog eens goed kijk staat er, heel klein: ‘De sprongen moeten niet worden geïmiteerd zonder oefening’.

Voor de grote winkelketens is dit de tijd van de duidelijkheid. De Bijenkorf heeft zich teruggetrokken in de rijkste steden van Nederland. In Brabant bleef alleen Eindhoven over. Den Bosch en Tilburg zijn voor De Bijenkorf te armoedzaaierig. De Action doet de onderkant van de markt. En C&A specialiseert zich met veel plezier in de blanke Nederlander.

Wat wil ik dan? Ik verwacht van een aloude modeketen met een breed publiek dat dit ook uit hun reclame blijkt. Dat is niet politiek correct, het is een kwestie van realiteitszin, maar ook van fatsoen. Behalve als je bewust een blanke winkel wilt.

Het zo brave C&A is plotseling de modetak van Wilders.

Reactiemogelijkheid is gesloten.

Anoniem - Gravatar

Je kunt niet reageren op dit artikel.

Reageer